Přehled akcí

« Říjen 2024 »
Po Út St Čt So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Petr Vilgus na facebooku

Petr Vilgus na Facebooku

Odkazy

Ondřej Liška

Petr Štěpánek

Zelená Praha

Prahou na kole

Cyklojízdy

Archív webu

Archív článků

Aktuální článek

Daň ze zmáčknutí spouště

Digitální fotografická doba přinesla jeden významný fenomén – úžasnou obrazovou nadprodukci. Jistě to znáte taky. Na rozdíl od časů kinofilmu nyní většina z nás fotografuje jak divá. Užíváme si „svobody“ umělecké tvorby, která konečně není limitovaná finanční hodnotou každého políčka. Drtíme záběr za záběrem, které pak ti pečlivější proberou, upraví a zaarchivují podle data a klíčových slov. Valná většina autorů včetně mě však jednoduše přesype fotografie z fotokontejneru (karty) na fotoskládku (disk). Vznikají tak virtuální obdoby krabic od bot, které naplňovaly tvůrčí všehochutí předchozí generace. Obrovské množství záznamů vzniká pouze pro zážitek z okamžiku expozice, aby pak už nikdy nespatřily světla monitorů či barvy fototiskárny. 

 

Když jsem chodil do školy, fotografičtí mazáci mi vtloukali do hlavy, že nejlepším přítelem umělce je odpadkový koš. Nikdy jsem s tímto názorem moc nesouhlasil. S příchodem digitálu jako bych prozřel. V době, kdy místo jednoho definitivního záběru raději uděláme dvacet variant, jsem si představil ty stovky hodin ročně, které řada z nás zbytečně tráví před počítačem. Místo další tvůrčí práce (nebo projížďky na kole se ženou a dětmi, výletu motoráčkem na Bezděz či čtení hezké knihy) provádíme selekci, která mohla proběhnout už před samotnou expozicí. 

 

Jak však v sobě ukrotit zuřivého reportéra? Jak přimět sebe sama, abych před zmáčknutím spouště více uvažoval o každém záběru, přestože mě netlačí rovnice cena filmu děleno počtem záběrů na jedné cívce rovná se cena za jedno zmáčknutí spouště? 

 

Jeden z možných pohledů na svět říká, že nejlepším regulátorem spotřeby je cena. Proto navrhuji zavedení nové daně, která by se vybírala z každého exponovaného políčka. Dobrovolným plátcem 10, 20 či 50 halířů za jeden obrazový soubor by byla každá fyzická osoba, která fotografuje digitálně. Příjemcem takto vybraných částek by byl účelově vázaný Rodinný expoziční fond = porcelánové prasátko na poličce u počítače. Kromě regulační funkce by shromážděná sumička mohla sloužit buď pro pravidelnou obnovu fotografického vybavení nebo jako odpustek pro rodinu, která vás většinu víkendu vidí shrbeného za monitorem. 

 

...

Vloženo: 27.03.2011 | Autor: Petr Vilgus | Kategorie: Historik a publicista - články | Zpět


Copyright - © 2010 Petr Vilgus      Soukromá sekce

Creative Commons License
Uvedená práce (dílo), jejímž autorem je Petr Vilgus, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně 3.0 Česká republika

Design: [KYLI]
Aktualizováno dne: 18/01/13 13:49:52